Wyprawa do fiordów Norwegii – 2011

16.07. ANDALSNES – GEREINGER – GROTI – STRYNVATN /258/ 170KM – 3210KM

Wyjazd z campingu ok 10tej w kierunku drogi Trolli, Gereinger i w poszukiwaniu lodowca. 12 agrafek w górę. Duża mgła i potęgowanie nastroju tajemniczości na drodze Trolli. Iva dzielnie pokonuje trasę. Mgła utrzymuje się do głównego parkingu. Ciepło. Mnóstwo turystów, głównie Niemcy i Rosjanie. Tarasy widokowe są w modernizacji, jednakże obserwacje stają się możliwe w jednej chwili, ponieważ mgła znika i ogólnie poprawia się pogoda. Zrobiło się słonecznie na pozostałym odcinku trasy. Cechą miejsca widokowego jest niezliczona ilość ułożonych z kamieni małych „Trollików”. Pilnują zboczy. W dalszej części trasy w planie jest wizyta w miejscu dokąd dopływają statki pełnomorskie. Zjazd do miasteczka pełnego turystów, głównie Amerykanie. Statki pełnomorskie wyrzucają z siebie tysiące, żądnych widoków ludzi. Naszym planem było wykonanie rejsu statkiem po fiordie, ale kalkulacja trasy, wydatków i czasu okazała się dla tegoż planu fatalna. Ponownie długi podjazd z agrafkami. W poszukiwaniu lodowca zjeżdżamy na drogę szutrowo – asfaltową nr 258. Niesamowita sceneria, chyba prawie jak na Islandii. Chyba tylko bardziej kolorowo, jednakże sceneria bardzo podobna do opisów chociażby Leszka z jego pobytu na wyspie gejzerów. Zjazd do Stryn i nocleg na campingu w hytte w Strynvatn. Jak zwykle problemy z sygnałem WiFi i jak zwykle obsługa sanitarna campingu mówiąca po polsku. Kolejna analiza frontów pogodowych i zmiana decyzji: nie jedziemy do Oslo, Sztokholmu i Kopenhagi. To była długo ważona decyzja. Naszym planem było odwiedzenie tych miast i naklejenie kolejnej, nowej flagi, Szwecji. Pogoda nam nie sprzyja i uznaliśmy, że spóźnienie jakie do tej pory mamy sprawiłoby, że wydłużona droga do Polski o te miejsca nie byłaby przyjemna. Uciekamy na południe gdzie jest ładna pogoda.

17.07. STRYNVATN – VANGSNES 220KM – 3430KM

Śniadanie z pulpy ryżowej, kupionej w kiosku campingowym, czyli ryż na mleku był bardzo pożywny. Pogoda deszczowa. Ciepło. Obsługa campingu wskazała nam mniej uczęszczany kawałek lodowca, którego od jakiegoś czasu chcemy dopaść. Wyjazd w stronę lodowca Kjenndal – droga częściowo szutrowa, płatna poprzez samoobsługową kasę. Sprytny patent. Do koperty wkładasz określoną w instrukcji ilość koron i bierzesz ze sobą pokwitowanie. Kopertę wrzucasz do skrzynki, jakby pocztowej. Dalej tylko czekać na kontrolujących, których myślę, że w ogóle nie ma lub robią to wyjątkowo rzadko. Włożyliśmy co trzeba i w drogę. Żywej duszy. Polecamy. Wycieczka piesza na lodowiec i sesje zdjęciowe i filmowe pod jęzorem wiecznego śniegu. Iva znalazła w trawie dorodnego prawdziwka. Do jęzora nie można dojść bez wspinaczki, więc bez prowokowania losu zrobiliśmy zdjęcia z dalszej „bliży”. Spod lodowca wyjazd już w deszczu. Trasa przez Loen, Innvik,Sogndalfjord, Dransvik – prom do Vangsnes, przez który już raz jechaliśmy. W Loen oprócz zwiedzania miejsca upamiętnienia ofiar katastrofy, w której zginęli prawie wszyscy mieszkańcy okolicznej wioski wskutek zejścia lawiny kamieni i śniegu w XIX wieku, napawa pękniętej dźwigni sprzęgła. Zmoczeni dojeżdżamy do Centrum Historii Badań nad Lodowcami. Trochę historii badań nad lodowcami i znaleziskiem Otzi`ego w Alpach. Zrozpaczona Iva nie chce jechać dalej, ale po skromnym posiłku, kiedy zrobiło się jej cieplej, daje się namówić na dalszą jazdę. Ubieranie się w kondomy gumowe. Mimo deszczu widoki niesamowite ze względu na chmury, mgłę, deszcz i fiordy. Wracamy trasą, przy której nocowaliśmy pod dachem hytte, gdzie pozostawiłem statyw. Warunki atmosferyczne były tak złe, że przeoczyłem miejsce naszego noclegu i statyw musi poczekać. Nocowanie w hytte w Vangsnes z widokiem na prom i fiord. Piękne deszczowe chmury na tle fiordu.

Podobne artykuły:

Strony: 1 2 3 4 5 6

O steffek

Pochodzę z małej Bogatyni, a zamieszkuję i działam we Wrocławiu. Jestem pomysłodawcą, autorem www.dziennikimotocyklowe.com (www.diariosdemotocicleta.info) i koordynuję całość zawartych zagadnień na portalu. Więcej na stronie: KONTAKT.